logo
 

טעינת רכב חשמלי - מיתוסים והמלצות

טעינה של רכב חשמלי או רכב היברידי נטען (PHEV) מתבצעת ע"י חיבור הרכב למתח הרשת של חברת חשמל. ניתן לחבר את הרכב או דרך עמדת טעינה או ישירות משקע החשמל.
מנגנון הטעינה זהה בכול המכוניות והוא מוגדר לפי תקן בינלאומי J1772.
במהלך הטעינה, הרכב מוזן ממתח הרשת (220 וולט) והטעינה מתבצעת באמצעות המטען האינטגרלי של הרכב. כלומר המטען שטוען את הסוללה של הרכב, הוא חלק מהרכב, ועמדת הטעינה או כבל הטעינה בסך הכל מחברים את הרכב למקור המתח.

אם כך נשאלת השאלה מדוע צריך את כל המנגנון של עמדת הטעינה, מדוע לא מחברים כבל ישיר כמו כל מכשיר חשמלי?

התשובה היא בטיחות. לעמדת הטעינה יש תפקיד חשוב בנושא בטיחות השימוש בזמן טעינת הרכב.

  1. העמדה בודקת שהרכב יוזן מקו שיש בו הארקה תקינה. ללא הארקה לא תוכל להתבצע טעינה.
  2. העמדה דואגת לחבר את המתח אל הרכב רק לאחר שתקע הטעינה חובר לרכב, התבצעה תקשורת בין הרכב והעמדה, הרכב שולח פקודה לעמדה לחיבור המתח ורק אח"כ העמדה ממתגת את מתח ההזנה (220 וולט) אל הרכב. כלומר לפני חיבור התקע אל הרכב, אין בו מתח ואין סכנת התחשמלות.
  3. העמדה שולחת אל הרכב את קצב הטעינה הרצוי, מאחר והרכב לא יודע מה היכולת של התשתית. קצב הטעינה יכול להשתנות מ 6 אמפר ועד 32 אמפר.

בטעינה מכבל טעינה שמתחבר לשקע, יש על הכבל קופסא אלקטרונית שמבצעת בדיוק את אותם הדברים כמו בעמדה קבועה. מומלץ לחבר את כבל הטעינה לשקע תעשייתי חד פאזי 16 אמפר CEE.
יש מכוניות שיכולות לטעון משקע תלת פאזי ואז משך הטעינה הוא 1/3 הזמן.

מיתוסים

  • נושא הרכבים החשמליים ורכבי הפלאג-אין הוא חדש בארץ וישנם הרבה מיתוסים שגויים:
    1. א. האם עמדת טעינה / כבל טעינה יכולים להזיק לסוללה? עמדת הטעינה או כבל הטעינה לא טוענים את הסוללה של הרכב. הם רק מספקים מתח למטען שנמצא ברכב. לכן הטענה שכבל הטעינה יכול להזיק לסוללה לא נכונה.
    2. ב. מה עדיף עמדת טעינה או כבל טעינה משקע ביתי? מבחינת טעינת הרכב אין הבדל. זה רק עיניין של נוחות.

המלצות

  • בדרך כלל סוללות הליטיום-יון סובלות מדעיכה הדרגתית בקיבולת האנרגיה שאגורה בהם. ירידה טיפוסית היא כ- 7% בשנה. כמובן שזה תלוי באופי השימוש ובמספר הטעינות והפריקות. כעיקרון ככול שטוענים בזרם נמוך יותר הדעיכה של הקיבולת קטנה יותר. לכן כשיש מספיק זמן (למשל טעינה במהלך הלילה), עדיף לטעון בזרם נמוך.
  • לא רצוי להשאיר את הרכב טעון ל-100% ללא שימוש.

סוגי טעינות

טעינה ביתית ac
עמדת טעינה שמותקנת על קיר או על עמוד ומחוברת ישירות לארון חשמל. 

זה הדבר המומלץ והנוח ביותר בשימוש ביתי יום יומי. לרכב פלאג-אין מספיקה עמדה חד פאזית של 16 אמפר.
לרכב חשמלי מומלץ עמדה תלת פאזית של 16 אמפר שזה הספק טעינה של 11 קילוואט. עמדה כזו טוענת את רוב הרכבים החדשים במשך 6-8 שעות.

כבל סבתא 

זה בעצם סוג של עמדת טעינה ניידת שמחוברת לשקע חשמל. יש כאלו עם חיבור לשקע ביתי רגיל וניתן לטעון בעזרת כבל כזה עד 10 אמפר.
יש כבלי סבתא עם חיבור לשקע תעשייתי (סיקון כחול) וזה מאפשר טעינה בזרם של 16 אמפר.

עמדת טעינה ציבורית AC עד 22 קילוואט

עמדות אלו מפוזרות בהרבה מקומות כגון חניונים של מרכזי קניות או במפעלים לשרות העובדים.

כדי לטעון בעמדה כזו, בעל הרכב צריך כבל טעינה (Mode 3 )  . אין בעמדה כבל חשמל והמשתמש חייב כבל שלו.

 

עמדות טעינה מהירה DC

אלו עמדות ציבוריות שמאפשרות טעינה מהירה כחצי שעה לטעינה עד לרמה של 80%. עמדות אלו מצויידות בכבל והמשתמש לא צריך כבל פרטי כדי לטעון.